Bejegyzés vagy oldal: mi a különbség?

A bejegyzést is és az oldalt is tartalom megosztására lehet használni. De mikor melyiket kell használnunk: bejegyzés vagy oldal? Első ránézésre nagyon hasonlónak tűnik a kettő, azonban nem árt, ha jobban utánanézünk a különbségeknek. Ha én csinálom a honlapod, akkor a tartalomfeltöltés benne van a csomagajánlatokban.

Az elején a különbséget a legjobban úgy tudtam elképzelni, mintha egy újságot olvasnék. Egy napilapnál az oldalon vannak az újság cikkek, amik a weboldal esetén nem cikkek lesznek, hanem bejegyzések, azaz posztok.

Mi az a bejegyzés?

A bejegyzéseket a dinamikus tartalmakhoz használják. Tehát ezek az információk rendszeresen frissülnek és időszerű adatokat tartalmaznak.

A bejegyzéseket az olyan információk közzétételéhez érdemes használni, mint például egy hírbejelentés, valamilyen aktuális kedvezmény, esetleg rendezvény. Ezeket az esemény letelte után át lehet helyezni az archívumba, így akit esetleg még érdekel az információ az megtalálja, de nem veszik el a helyet az éppen aktuális vagy fontosabb bejegyzésektől.

A WordPress-t a kezdetekben blogrendszerek kialakításához használták. Így a bejegyzések blog jellege miatt, alapértelmezetten fordított időrendben jelennek meg az oldalon. Ez azt jelenti, hogy amit a legutoljára tettél közzé az van az oldalad tetején.

Mi az az oldal?

Oldalakat használunk a főoldal (ahova a címet beírva a látogató ér), a kapcsolati adatok, impresszum és a névjegy információinak a megadásához. Ezek a legtöbb esetben a főmenüből elérhetőek, így ezeket a legkönnyebb megtalálni.

Az oldalak statikusak. Ez azt jelenti, hogy olyan információkat kell tartalmazniuk, amik nem változnak gyakran, így az ilyen jellegű univerzális adatok megadásához érdemes használnod.

Mi a különbség: bejegyzés vagy oldal?

A különbség az, hogy míg bejegyzéseket nem kötelező létrehoznod, addig egy honlap nem üzemelhet oldalak nélkül. Léteznek olyan céges bemutatkozó weboldalak, amiknél csak és kizárólag oldalak szerepelnek, bejegyzések nem. Ennek ellenére is egy teljes értékű weblapot kapunk.

Van azonban további 6 különbség: bejegyzés vagy oldal. Nézzük meg mik is ezek:

Időszerűség

A bejegyzések a legtöbb esetben tartalmazzák a közzététel dátumát, ezzel szemben az oldalak soha. Ez azért van, mert az oldalak tartalma nincsen időhöz kötve, azaz döntő többségben nem igényelnek módosítást (hacsak nem történik valami rendkívüli változás). Gondoljunk csak bele, hogy ritkán változik meg a cég székhelye, vagy az egyéb kapcsolati adatok. Ezzel szemben a bejegyzésben található információk egy idő után elavultak lehetnek. Például egy WordPress-ről tudósító blog 10 éves cikke már nagyon elavultnak számít. Ilyen esetben fontos tudnunk, hogy mikor írták az adott bejegyzést, így meg tudjuk állapítani, hogy vajon mennyi hasznos információt tartalmazhat számunkra. Ugyanakkor meg kell említeni, hogy ezt a dátumot a bejegyzés elejéről ki is lehet törölni, bár SEO szempontjából nem biztos, hogy szerencsés.

Szerző

Míg az oldalaknál ez az információ nem fontos, addig a bejegyzéseknél lehet nagyon lényeges. Ugyanis, ha olyan blogod van, amit többen írtok közösen, akkor számít, hogy melyik cikket ki írta. Itt lényeges lehet a szaktudás, szakértelem, esetleg az író stílusa is sokat számíthat. Az oldalak általában az adatokat tartalmazzák, esetleg arra szolgálnak, hogy a bejegyzéseket tegyék áttekinthető formájúvá. Így egy oldal esetén egyáltalán nem érdekes, hogy ki adta a weboldalhoz, vagy ki szerkesztette.

Kategóriák és címkék

Ezeknek a különbségét egy másik cikk tartalmazza. Itt most az a lényeg, hogy míg a bejegyzésekhez hozzáadhatunk kategóriát is és címkét is, addig az oldalakhoz ez már maximum csak bővítmény segítségével lesz elérhető. Ebből arra is következtetünk, hogy az oldalakra nem jellemző sem a kategorizálás, sem pedig a címkézés.

Hozzászólások

Míg az oldalaknál ennek nem igazán van értelme, addig egy bejegyzésnél kifejezetten hasznos lehet. Ugyanis egy témánál még érdemes bevonni a közönséget is, addig egy oldalnál, aminél a vállalkozásunk adatait, vagy kapcsolati részét adjuk meg, nincs értelme.

Növelheti az elköteleződést

Bár ez már inkább a marketing témakörébe tartozik, érdemes néhány szót ejteni erről a témáról is. Míg az oldalak az általános adatokat tartalmazzák, addig a bejegyzések segítségével kialakíthatjuk a saját közönségünket is. Ez azt jelenti, hogy a bejegyzéshez fűzhetnek megjegyzést, vagy ha valami nem világos, akkor akár kérdezhetnek is az olvasók, amire a szerző válaszolhat, esetleg a látogatók egymásnak is válaszolhatnak. De közösségi média gombokat is hozzá lehet adni a bejegyzésekhez, melyek segítségével az olvasók is megoszthatják a nekik tetszőeket.

Hierarchia

Míg az oldalak rendelkeznek hierarchiával, addig a bejegyzések nem. Tehát van egy oldal, ami az egész vállalatunkat képviseli. Ez alatt lehetnek olyan aloldalak is, melyek az egyes adatokról tartalmazhatnak részinformációkat. Ilyen lehet a személyzetről szóló aloldal vagy pedig a kapcsolati oldal is. Az összes kapcsolódó oldal egy szülőoldal alá sorolható. Ezek válnak aloldalakká, amelyek a webhely logikai és hierarchia részét létrehozzák. Ez SEO szempontból is jó lehet, mivel a keresők a címek felépítése alapján érzékelik, hogy mely oldalak hogyan kapcsolódnak egymáshoz.

Összegezve

Tehát az adott tartalomtípus dönti el, hogy bejegyzésre vagy oldal használatára van-e szükséged. Így a weboldalra látogatókat is segíthetjük tartalmaink könnyebb megtalálásában és értelmezésében. Ez által vállalatunk ügyfélközpontú és egyszerűen elérhető lesz.

Forrás: