Kategória vagy címke a WordPress-ben

A WordPress taxonómákat használ a tartalom csoportosításához. A leggyakoribb, alapértelmezett taxonómiája a kategóriák és címkék, ugyanakkor lehetőség van egyéni osztályozás létrehozására is. Kategória vagy címke a WordPress-ben: hogyan döntsd el?

A kategóriáknak és a címkéknek sokkal nagyobb jelentősége van a webhely tartalomszervezése és a keresőoptimalizálás szempontjából, mint azt első ránézésre gondolnánk. Ugyanis ezeknek gátolhatják, de akár elő is segíthetik a helyezésünket a keresési találatok között.

A kategóriák és a címkék sokban hasonlítanak egymásra. Mindkettő lehetővé teszi a tartalom rendszerezését, de van néhány lényeges különbség, melyet mindenképpen vegyünk figyelembe.

Mi az a kategória?

A kategória célja a tartalom logikai csoportjainak a létrehozása, annak alapján, hogy egy téma vagy témacsoport, milyen módon kapcsolódik egymáshoz. Ebben az esetben a tartalom olyan rendezése a cél, hogy az olvasó eligazodjon az általunk nyújtott információk között. Általában a témák széles csoportosításához használhatóak, érdemes a webhely tartalmát 8-10 osztályba/kategóriába sorolni az átláthatóság megtartása végett.

Általános szabály az, hogy csak egy kategóriát adjunk meg egy bejegyzéshez. Csak nagyon kivételes és indokolt esetben, rendeljük két kategóriához.

Célszerű minden kategóriának azonos méretűnek lennie. Ökölszabályként elmondható, hogy egyik kategória sem lehet kétszer akkora, mint bármely másik. Ez azt jelenti, hogy körülbelül ugyanannyi cikket szerepeltessünk az egyes kategóriáknál.

A kategóriák alkategóriákra oszthatóak. Nem kötelező megtenni, de ha jobb csoportosítást és nagyobb áttekintést biztosít az olvasónak akkor érdemes megtenni. Ha egy kategória kezd túl nagyra nőni, akkor is érdemes bevetni az alkategóriákat.

Keresőoptimalizálás szempontjából a 6-10 kulcsszóra összpontosító kategóriákba jól illeszkedő blogtartalommal rendelkező webhelyek jobb keresőmotor rangsort kapnak, mit azok az oldalak, amik nagyon sok kategóriával rendelkeznek. Ugyanakkor érdemes leírást is megadni az egyes kategóriáknak, amit megtehetsz rögtön a létrehozásunk pillanatában, de akár később is megteheted.

Mik azok a címkék?

A címkék már sokkal konkrétabbak, inkább a kapcsolódó tartalom társításához használhatjuk. A bejegyzésekre több címkét is tudunk alkalmazni. Ugyanakkor nem kötelező címkéket létrehozni. Ezek nem hierarchikusak, nem lehet létrehozni alcímkéket. Lényegük, hogy olyan tartalmakat csoportosítanak, amelyek több kategóriába tartoznak.

Nem érdemes nagyon sok címkével ellátni egy egy bejegyzést, mert ez esetben a rendszer túl sok aloldalt hoz létre. Így pedig ezek a létrejött archívum oldalak keresőoptimalizálás szempontjából kifejezetten ártalmasak és úgynevezett “vékony tartalmakat” hoznak létre, melyek már értéktelenek a keresőmotorok számára. Éppen ezért két választásunk van, ha szeretnénk használni a címkéket. Vagy kevesebbet használunk és keresőoptimalizáljuk ezeket, vagy pedig nem indexeljük a címkéinket. Mivel nem kötelező a használatuk, így nem gond, ha nincsenek optimalizálva.

Érdemes időnként erre is egy pillantást vetni a karbantartás során. Töröljünk minden olyan címkét, amelyben nincs minimum 2 darab bejegyzés megadva.

Kategória vagy címke a WordPress-ben

  • A különbség elsősorban a használatukban rejlik. A kategóriák lehetővé teszik a bejegyzések témáinak széles körben történő csoportosítását, míg a címkék segítségével részletesebben írhatjuk le a bejegyzésünket.
  • Bonthatóak a kategóriák alkategóriákra, de a címkék már nem bonthatóak tovább.
  • A kategóriák hierarchiába rendezhetőek, a címkék azonban csak önmagukban léteznek, nincs kapcsolatuk mással vagy egymással és nem rendezhetők hierarchiaként.
  • Egy bejegyzés csak egy kategóriában lehet, míg több címkével is el lehet látni őket.

Ha felkeltette érdeklődésedet a tartalomkészítés, vagy csoportosítás és szeretnél egy honlapot, akkor az árak megtekintése után itt fel tudod velem venni a kapcsolatot.

Forrás: