Milyen a jó domain név?

Sajnos ma már nem mindegy, hogy milyen domain nevet választasz a vállalkozásodnak vagy a blogodnak. Ha én csinálom a honlapodat, akkor a domain név egy éves regisztrációja most az új honlapoknál ingyenes. Nézzük meg mitől is lesz jó egy domain?

Mi az a domain név?

A domain név egy karakterlánc, mely a webhely interneten való elérésére szolgál. Az a szöveg, amit a felhasználó beír a böngészőablakba, majd az enter leütése után eléri vele az adott weboldalt.

Miért számít a domain név?

A domain név része a vállalkozásodnak, akárcsak a logója. Az ügyfeleidre ezzel teszed a legelső benyomást. Kiemelten számít akkor, ha az interneten keresztül találnak a vállalkozásodra. Ha hangzatos, könnyű kimondani és megjegyezni, akkor szívesen adják tovább és osztják meg a közösségi oldalakon.

Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy jó SEO (Search Engine Optimalization = keresőoptimalizálás) eredményekhez is nagyban hozzájárulhat egy jól megválasztott domain név.

Milyen szempontokat vegyél figyelembe a domain névválasztásnál?

Ha Magyarországon levő vállalkozásod van, és szeretnél eladni, akkor néhány egyszerű szabályt vegyél figyelembe a névválasztásnál. Két részre bontottam a domain név választáshoz szükséges szabályokat.

Ezek a szempontok az ügyfelek szempontjából lesznek hasznosak:

  • Rövid: a legnépszerűbb weboldalak nevének a hossza általában 12 karakter. Így érdemes 6-14 karakteres nevet választanod.
  • Könnyen megjegyezhető: ezt nem igazán szükséges magyarázni. Minél könnyebben megjegyzi az ügyfél, annál könnyebben tudja másnak is megadni az elérési lehetőségeket.
  • Könnyű az írásmódja: a látogatóknak ugyanis kérdés nélkül tudniuk kell beírni a domain nevet a keresőbe. Ha bonyolult, vagy többször is el kell magyarázni, rosszabb esetben lebetűzni, akkor már nem biztos, hogy megéri a látogatónak a fáradtságot, hogy ellátogasson az oldaladra. De az sem lenne jó, ha rosszul írják be a nevet és pont a konkurensed oldalán kötnek ki! Hogy könnyen leírható-e azt úgy tudod tesztelni, hogy megkérsz 10 embert, hogy írják le hallás után. Ha sokan problémába ütköznek, akkor valószínűleg módosítanod kell a neven.
  • Kiejtésben sem félrevezető: ez nem csak a leírást teszi könnyebbé, de azt is, hogy az elégedett ügyfelek elmondhassák másoknak is, hogy milyen remek szolgáltatást vagy árut sikerült szerezniük. Egy könnyen kiejthető névnél megkönnyíted a reklámozásod!
  • Nem árt, ha tükrözi az oldalad tevékenységi körét: így az ügyfeleknek könnyebb a domain neved a tevékenységi körödhöz kötni.
  • Ha esetleg ékezetes domain nevet választanál, akkor mindenképpen foglald le az ékezet nélküli változatot is. Mivel régen csak az ékezet nélküli domain nevek jöhettek szóba, így ez él a köztudatban is, automatikusan mindenki ezt írja be a domain helyére. Itt is probléma lehet, hogy az ügyfeled a konkurenciánál köt ki.
  • Nem árt, ha az ékezet nélküli változat nem hangzik bután, vagy obszcénul. Sajnos hiába lehet jó szójáték alapja, ha nagyon elveted a sulykot, akkor komolytalannak fog tűnni a vállalkozásod.

SEO szempontból mit érdemes figyelembe venned:

  • .hu-s végződés: ha a böngésző magyar nyelvűre van állítva, akkor általában a Google előrébb sorolja a .hu-s domainnal rendelkező neveket a keresési eredményekben.
  • Gondolkozz hosszú távon: minél idősebb egy domain, annál jobbra értékelik a keresők. Ezért kell úgy megválasztanod a domain neved, hogy ha a céged terjeszkedne más szolgáltatásokra vagy áruk eladására, esetleg módosít a tevékenységén akkor se kelljen új domain regisztrációt csinálnod. Például egy kutyaeledel eladásával foglalkozó webshop kiterjesztheti az eladásait kutyaruhákra, de akár macskaeledelekre is, vagy áttérhet az akvarisztikára esetleg a terrarisztikára is. Ilyenkor érdemes egy olyan nevet kitalálni, amivel mindegyik profil üzemeltethető.
  • Ha kulcsszavakat szeretnél használni, akkor azokat mindenképp a domain elejére érdemes tenned. Ekkor lesz SEO szempontból erősebb a weboldalad. De ilyenkor arra is figyelj, hogy ne legyen erőltetett a névválasztásod. Ugyanis sok esetben ez segít a keresőrobotoknak megérteni, hogy miről szól az oldal és ez által meghatározhatják a keresési rangsorban betöltött helyét is.

Mit ne csinálj?

  • Kerüld a kötőjeleket, számokat és az egyéb karaktereket: a könnyű kiejtést, és leírást ezek a szimbólumok megnehezítik. Képzeld el, ahogy az elégedett ügyfeleid elkezdik magyarázni a domain neved a barátaiknak, vagy ismerőseiknek. Ugye, hogy nehéz lehet elmagyarázni az írását? Egy jó domain név estében ragaszkodj a betűkhöz!
  • Kerüld a kettős betűk használatát: ezeket nehéz olvasni és nehéz helyesen begépelni. Ilyen esetben előfordulhat, hogy a leendő ügyfél rosszul gépeli be, és ezért hibára fut a keresés. Ilyenkor nem biztos, hogy minden esetben ellenőrzi a címet, könnyen lehet, hogy keres mást, mert azt hiszi, hogy nem működik az oldal.
  • Vicces név, vagy olyan szavak, amiket többféleképpen lehet leírni: itt szintén feleslegesen zavarod meg a leendő ügyfeled, így megnehezíted a webhelyed megtalálását.
  • Elírás: mindig többször ellenőrizd, hogy helyesen regisztrálod a domain neved. Ugyanis, ha van elírás benne, az akár adathalász oldalnak is tűnhet, így viszont az éppen odatévedt ügyfél bizalmát is rommá törheted.
  • Más cégek által használt márkanevek és védjegyek: ez nem csak kellemetlen, hanem jogi lépéseket is vonhat maga után.

Mielőtt regisztrálnál ellenőrizd, hogy nem létezik-e már a kitalált domain név. Ezt itt tudod megtenni.

Ha foglalt, akkor sajnos vissza kell térned a kezdetekhez. Nem szerencsés ugyanis semmilyen tagolást használni, például kötőjelet, mert akinek lediktálod, esetleg rosszul jegyzi meg, az nagyon könnyen a kötőjel nélküli konkurenciád oldalán találhatja magát, ami a Te szempontodból nagyon nem lenne szerencsés.

Ugyanígy rossz választás, ha többes számot használsz. Viszont, ha egy egyszerű szóról van szó, akkor egy előtag, vagy utótag használata még megfelelő lehet. Esetleg egy rövid de hangzatos szlogen is jó választás lehet, de csak akkor, ha az megfelel a jó domain szempontjainak.

Azt is vedd figyelembe, hogy nem ezzel kell a legtöbb időt eltöltened, ugyanis egy átlagos domain név sokkal jobb, mint a semmilyen domain név!

Összegezve

A domain név kiválasztása fontos lehet egy vállalkozásnál. Ez az egyik első dolog, amit a leendő ügyfeled meglát és ez alapján határolja be a tevékenységi köröd. A jól megválasztott domain név felkeltheti az érdeklődését és ez által egy kicsit jobban is megismerheti a céged.

Forrás: